Wednesday 23 November 2011

.:: Hijau - Hanya DIA Yang Tahu ::.

.:: Salam ~ Hijau: Hanya DIA yang tahu ::.

Cuba anda beritahu saya, siapakah manusia yang tidak pernah diberi ujian dan dugaan? Ada ke? Jawapan yang pasti adalah, TIADA!

Selagi mata belum tertutup rapat, selama mana kita masih dapat bernafas, maka selagi itulah dugaan dan ujian takkan pernah putus-putus datang kepada kita. Betul kan? Hmm...

Dan semua ujian dan dugaan itu datang dalam pelbagai bentuk dan cara. Apabila ia datang menguji kita, maka kita sebenarnya mampu untuk menghadapinya.

Adakala pengakhiran dugaan itu adalah sepertimana yang kita inginkan. Adakala pula, tidak seperti yang diharapkan.

Hanya DIA yang tahu segalanya. Tapi kita sebagai hamba-NYA masih boleh melakukan sesuatu sebelum kita tahu pengakhiran dugaan tersebut.

Bagaimana?

Yang pertama, jangan sesekali kita marah apabila sedikit ujian datang kepada kita. Tak perlu marah sebab setiap manusia yang hidup pasti akan tetap diuji.

Yang kedua, andai ujian itu datang dan ia melibatkan seseorang dalam hidup kita, maka ambillah masa dan berbincang. Cari penyelesaian terbaik agak tidak ada mana-mana pihak yang akan terluka ataupun rasa kecewa.

Yang ketiga, jangan putus harapan. Teruslah berdoa, yakinlah bahawa DIA pasti membantu kita.

Yang keempat, sabar. Apapun yang kita harus lalui, ia perlukan kesabaran. Ganjaran bagi orang yang sabar adalah syurga dan Insya-Allah, kesabaran kita itu berbaloi. SABAR...

Hanya DIA yang tahu segalanya...

Ujian juga satu cara DIA membantu kita menghapuskan dosa-dosa kecil kita dan ujian juga satu cara DIA mengingatkan kita manusia yang seringkali lupa pada penciptanya.

** Saya harap pengakhiran dugaan yang diberi-NYA kepada saya adalah pengakhiran yang membahagiakan, Insya-Allah. **

No comments:

Post a Comment