Wednesday 5 October 2011

.:: Jingga - 2 Kejadian unik pelangi ::.

.:: Salam ~ Jingga: 2 Kejadian unik pelangi ::.

Seperti yang dijanjikan dalam entri sebelum ini (entri semalam..hehehe), saya nak sambung entri 'Jingga' hari ini dengan berkongsi 2 kejadian unik pelangi yang saya alami sendiri.


KEJADIAN UNIK PERTAMA:-

Saya sebenarnya baru sahaja menamatkan pengajian sarjana muda saya di salah sebuah IPTA tersohor di tanahair kita ini (Malaysiaku Gemilang!!! ~ semangat patriotik pula saya ni yer..hehehe). Sebelum itu saya terlebih dahulu berusaha keras, berjuang untuk mendapatkan segulung diploma di sebuah IPTA di kepulauan Borneo, lebih tepat lagi Bumi Kenyalang, Sarawak. 3 tahun saya habiskan masa untuk segulung diploma yang akhirnya berjaya saya miliki, Alhamdulillah.

Ya, sudah tentunya saya perlu menggunakan perkhidmatan kapal terbang untuk ke sana. Kalau diikutkan kata orang-orang Sarawak, mereka gelarkan kapal terbang sebagai 'belon'. Jangan salah sangka, ini bukan belon yang anak-anak kecil sukakan itu..hehehe.

Kebiasaannya saya akan 'terbang' pergi dan balik seorang diri. Ia sesuatu yang menyeronokkan, seperti mengembara sendirian. Suatu ketika, saya 'terbang' pulang ke semenanjung tanahair, sambil menjenguk keluar tingkap kecil penerbangan AirAsia atau MAS, saya tidak pasti. Saya gemar merakamkan gambar langit dan awan dan ketika asyik merakam gambar-gambar, saya terlihat pelangi. Kecil. Tidak seperti yang kita lihat apabila berada di daratan bumi.

Sangka saya pelangi sangat besar, mencecah langit ke-7 mungkin. Sangkaan saya sebenarnya silap. Saya tidak pasti setinggi mana pelangi itu terbentuk, tapi yang pastinya ia kelihatan kecil dan hanya di lokasi tertentu saja ia terbentuk. Unik!

Ada saya rakamkan gambar pelangi tersebut. Nanti saya cari dan upload untuk tatapan anda.


KEJADIAN UNIK KEDUA:-

Kejadin unik kedua ini berlaku ketika saya masih lagi dalam usaha untuk menamatkan pengajian sarjana muda saya. Kali ini ia berlaku di semenanjung Tanah Melayu...hehehe. Waktu itu saya dan  seorang teman sedang bersiap-siap untuk hadir kuliah pagi sebelum jam 8.30 pagi. Kami menaiki kereta teman saya dan kami terlihat 2 pelangi terbentuk berdekatan 1 sama lain. 1 di atas dan 1 di atas. Sungguh menakjubkan. Ia berlaku awal pagi. Rasa saya hampir jam 8.00 pagi waktu itu.

Saya dan teman saya tidak sempat merakamkan kejadian 2 pelangi tersebut. Sayangnya saya tidak dapat berkongsi gambar kejadian tersebut dengan anda semua.


Sungguh menakjubkan kejadian kedua-dua peristiwa tersebut. Subhanallah! Maha Suci Allah yang berkuasa menjadikan sesuatu yang tidak pernah terlintas dek akal fikiran manusia yang sungguh terbatas. Saya kagum dengan ciptaan-NYA.


**Saya akan carikan anda gambar pelangi yang saya rakamkan dari atas kapal terbang. Seandainya masih ada dalam simpanan saya.**

No comments:

Post a Comment