Friday 7 October 2011

.:: Kuning - 2 Ujian ::.

.:: Salam ~ Kuning: 2 Ujian ::.

Maaf saya pinta andai ada yang menunggu entri berkenaan proses pembentukan pelangi. Saya masih mencari maklumat tepat berkenaan pembentukan pelangi. Oleh sebab itu, entri kali ini juga tidak berkisar tentang kejadian pelangi. Jadi, anda perlu teruskan pembacaan di blog saya ini. Hehehe...

Kenapa 2 ujian? Ada apa dengan ujian? Ujian apa? Peperiksaan? atau mungkin ujian lain, hmm...

Ujian boleh jadi apa saja. Saya ingin kongsikan disini 2 bentuk ujian yang biasa kita hadapi. Ini hanya sekadar pandangan peribadi saya berdasarkan apa yang saya alami dan orang-orang sekeliling saya alami.

2 ujian? Hmm... Apa?

Saya sentiasa yakin dan percaya sepanjang hidup kita ini kita pastinya akan di uji dengan 2 bentuk ujian. 2 saja? Betul ke? Kan ada macam-macam ujian yang perlu dilalui. Ya, benar. Terlalu banyak ujian yang harus kita lalui sebenarnya. Apa yang ingin saya bincangkan disini adalah 2 bentuk ujian secara umum sahaja.

Apa 2 ujian yang saya maksudkan? 2 ujian tersebut adalah:

1. Kesenangan dan kebahagiaan
2. Kesusahan dan kesempitan

Secara umumnya, saya berpendapat bahawa kita sebagai manusia lebih-lebih yang beragama Islam, (saya seorang wanita Muslim), pastinya akan di uji dengan 2 bentuk ujian ini.

Kita di anugerahi oleh Yang Maha Kuasa dengan kesenangan dan kebahagiaan.  DIA memberi kita kelebihan hidup dengan harta, pangkat, ketinggian ilmu dan darjat dan sebagainya. Saya percaya ini adalah ujian. Kenapa saya katakan begitu?

Allah memberi kita kesenangan hidup untuk melihat sejauh mana kita bersyukur dengan rezeki yang diberi-NYA. DIA ingin menilai sejauh mana kita menggunakan rezeki yang diberi-NYA itu samada untuk jalan kebaikan atau mungkin keburukan.

Adakala kita ini lalai, lupa dan leka kesenangan hidup yang kita kecapi kini juga merupakan ujian buat kita. Kita lupa siapa yang memberi kita semua kesenangan yang kita miliki hari ini. Yang bersyukur pada-NYA, Alhamdulillah. Moga-moga DIA menambah lagi rezeki kita.

Rezeki yang kita ada hari ini biarpun sedikit, andai dikongsi, saya percaya suatu hari nanti Allah membalasnya dengan tambahan rezeki lain. Mungkin tidak dalam bentuk harta, tapi mungkin DIA memberi kita kesihatan yang baik, DIA mempermudah segala urusan kita atau mungkin dalam bentuk ganjaran pahala atau sebagainya. Itu hak-NYA. Bagaimana DIA ingin memberi kita kesenangan, terpulang pada-NYA.

Kita jangan tamak, jangan sombong dengan apa yang kita miliki hari ini. Mungkin saat ini kita bersenang-lenang, hidup mewah, punya segala yang diinginkan. Tapi mungkin esok, DIA menarik balik segala apa yang diberi-NYA kepada kita.

"Ucaplah Alhamdulillah, syukur kita kepada Allah..."

Pernah anda dengar bait-bait lagu ini dendangan sebuah kumpulan nasyid terkenal? Pastinya anda biasa mendengarnya. Ucaplah syukur tanda kita berterima kasih pada-NYA.

Selain kesenangan dan kebahagiaan, kita juga di uji dengan kesusahan dan kesempitan. Seringkali kita tewas dengan godaan syaitan saat kita di uji dengan kesusahan dan kesempitan hidup. Kita lupa untuk terus kekal dengan sifat sabar dan seringkali itu juga kita menyalahkan takdir-NYA.

Mengapa jadi begitu? Mengapa jadi begini? Kalaulah...

Seorang ustaz pernah berkata, tiada 'pokok kalau' dalam hidup kita ini. Semua yang berlaku itu sudah tersurat sejak azali lagi. Kita tidak boleh menyalahkan takdir atau apa-apa sekalipun.

Apabila kita di uji dengan kesusahan dan kesempitan, contohnya kita di uji dengan diberi penyakit yang berat untuk di tanggung sehingga kita berasa tidak sanggup untuk melaluinya, kita tidak seharusnya berasa kecewa.

Allah sebenarya menguji tahap kesabaran dan keyakinan kita terhadap-NYA. Andai kita sabar dan percaya pada-NYA, DIA pasti membantu kita melalui kesusahan dan kesempitan dengan lapang dada tanpa menyalahkan sesiapa atau apa-apa.

Paling utama, dalam kesenangan atau kesusahan sekalipun, jangan pernah lupa pada-NYA. DIA lebih tahu segalanya. DIA memberi kita ujian sepadan dengan kemampuan kita. Kerana kita mampu hadapinya, DIA memberi kita ujian tersebut.

Yakin pada-NYA. Berdoa terus-terusan pada-NYA kerana DIA sangat menyenangi hamba-NYA yang sering berdoa dan meminta pada-NYA. Tapi kita harus sabar menunggu doa kita dimakbulkannya. Cepat atau lambat doa kita dimakbulkan, itu urusan-NYA.

Sabar. Jangan putus asa dan bersyukur pada-NYA.

** Saya mohon maaf andai apa yang saya kongsikan disini tidak tepat maklumatnya. Andai saya salah, tolong betulkan saya. Andai saya benar, sama-samalah kita renung kembali diri kita sendiri dan betulkan atau perbaiki yang silap atau kurang. Moga kita sama-sama beroleh ganjaran dari-NYA.**

No comments:

Post a Comment