Saturday 29 October 2011

.:: Ungu - Kenapa? Kerana... ::.

.:: Salam ~ Ungu: Kenapa? Kerana... ::.

Akhirnya, lengkap sudah 7 warna pelangi untuk entri-entri terawal dalam blog saya ini, Alhamdulillah.

Hmm.. Entri saya kali ini ingin saya jelaskan kenapa dan mengapa saya telah menyahaktifkan (deactivate) laman sosial milik saya. Ada beberapa sebab yang harus saya jelaskan di sini agar teman-teman saya dapat memahami kenapa dan mengapa harus saya menyahaktifkan laman sosial saya.

Saya faham dan saya cukup mengerti, dunia IT kini tiada sempadannya. Dunia maya yang menghubungkan jutaan manusia dari seluruh pelosok dunia tanpa mengira bangsa, warna kulit, pegangan agama dan sebagainya. Tidak saya nafikan bahawa laman sesawang sosial atau social networking sites punya kelebihan dan impak positifnya.

Ia menghubungkan yang jauh dan mencipta jaringan baru secara alam maya. Pelbagai idea, isu dan sebagainya dapat dikongsikan di laman sosial. Saya fikir tidak perlu saya senaraikan semua laman sosial yang wujud masa kini kerana saya yakin dan percaya, anda lebih mengetahuinya.

Namun begitu, ada juga keburukan dan impak negatifnya. Bagi saya kesan negatifnya berbeza untuk setiap individu.

Sebab pertama mengapa saya telah menyahaktifkan laman sosial saya kerana, saya tidak mahu lagi ada fitnah dunia yang terlalu menguji kesabaran saya. Fitnah dunia yang pelbagai, yang kadangkala terlalu menyeksa jiwa. Cukuplah dengan apa yang pernah saya lalui sebelum ini. Saya tidak ingin kejadian buruk dan sejarah hitam berulang kembali.

Yang keduanya, terlalu banyak keburukan dan sengketa yang saya peroleh melalui laman sosial. Saya tidak ingin sengketa terjadi lagi. Cukup dengan apa yang telah berlaku.

Yang ketiganya pula, ada hati yang perlu saya jaga dan pelihara. Saya berusaha menjaga hatinya sebaik mungkin kerana saya tidak ingin melukainya buat sekian kali. Terlalu banyak luka yang pernah saya toreh dalam hatinya, Cukuplah! Saya cuma inginkan yang terbaik buat kami dan buat dirinya. Saya ingin bina rasa percaya diri sepenuhnya untuk saya, untuk dia dan untuk kami. Yang penting, rasa bahagia wujud antara kami dan saya kini lebih yakin dan lebih mempercayainya.

Yang keempat, saya bosan dengan segala macam kerenah manusia di dalam laman sosial. Saya tidak mahu menjadi umpat keji manusia lain. Saya inginkan kebaikan dan saya percaya menyahaktif laman sosial milik saya adalah jalan terbaik.

Kelima, hmm..apa ya??? Cukuplah 4 sebab saya nyatakan dan jelaskan di sini. Sebab-sebab lain biarlah hanya saya yang mengetahuinya.

Saya masih tetap boleh berkomunikasi dan berinteraksi dengan teman-teman saya walaupun tanpa laman sosial. Dunia di hujung jari. Guna telefon bimbit, emel juga masih boleh berhubung.

Buat teman-teman, bukan saya menyepi diri. Saya masih bernafas hingga saat ini. Kalian masih tetap saya ingati.

Laman blog ini mungkin boleh menghubungkan kembali persahabatan saya dan teman-teman lama.

Saya mohon ribuan kemaafan andai tinta saya kali ini mengundang luka dan kecil hati di hati sesiapa yang membacanya. Maaf saya pinta, bukan niat di hati untuk memburukkan sesiapa. Saya juga bukan anti-sosial. Cuma saya fikir ini jalan terbaik yang saya buat. Sahabat-sahabat dan teman hati saya tetap istimewa selamanya buat saya.

Maaf sekali lagi...

Mungkin suatu hari nanti saya akan mengaktifkan kembali laman sosial saya. Tengoklah macam mana. Andai ia perlu demi tuntutan kerja saya kelak, mungkin kalian akan ketemu saya semula di alam maya atau mungkin juga tidak...

Seribu kemaafan saya pohon...

No comments:

Post a Comment