Tuesday 4 October 2011

.:: Merah - Zaman persekolahan ::.

.:: Salam ~ Merah: Zaman persekolahan ::.

Masih terkenang zaman persekolahan dahulu. Sewaktu belajar tentang pelangi. Bagaimana cara sesuai untuk mengingati warna-warna pelangi. Cikgu beri saya dan rakan-rakan akronim ini:
Michael Jackson Keluar Hutan Bawa Ibu Unta
Merah Jingga Kuning Hijau Biru Indigo Ungu

Nampak muda mengingati akronim ini, tapi sehingga saat ini sebenarnya saya masih keliru antara indigo dan ungu. Apa sebenarnya warna indigo, bagaimana warnanya. Saya sukar membezakan indigo dan ungu. Hampir sama tapi saya keliru beza kedua-duanya.

Beberapa bulan lepas saya dan seorang rakan menyediakan props untuk tugasan Food Styling kami dan saya terfikir untuk menyediakan sehelai kertas berwarna pelangi sebagai latar. Kebetulan pula tema Food Styling  kami pada minggu tersebut adalah 'aiskrim'. Tentunya aiskirm berwarna-warni, sesuai pula dengan warna pelangi.

Sekian lama meninggalkan zaman persekolahan peringkat rendah, saya sendiri terlupa warna-warna yang ada pada pelangi. Teringat pula akronim yang diajar guru saya, lantas saya mengingati semula warna-warna yang wujud pada pelangi.

Kesulitan dilalui apabila saya keliru antara warna indigo dan ungu. Gerak hati saya mengatakan warna indigo seperti ungu tetapi terang sedikit. Mungkin betul. Saya sendiri tidak pasti.

Andai ada yang membaca entri saya ini, tolong bantu saya bezakan antara 2 warna ini: indigo dan ungu.

Terima kasih atas bantuan anda.

**Untuk entri akan datang, saya ingin perjelaskan secara mudah tentang kejadian pelangi dan cerita tentang 2 kejadian unik pelangi ciptaan Yang Maha Hebat, Allah Yang Esa yang saya lihat dan lalui sendiri tika ia berlaku. Subhanaallah! Indah sekali.** 


No comments:

Post a Comment